– I skolefraværssakene er det mobbing eller manglende spesialundervisning som er hovedårsaken til at vi kontaktes.

Mobbing og manglende tilrettelegging er hovedårsakene når familier kontakter Ung rettshjelp i skolefraværssaker.

I løpet av siste to årene har Kirkens Bymisjons Ung rettshjelp mottatt 110 saker som omhandler opplæringsrett og skolerelatert problematikk.

– Vi ser at en større andel av sakene vi får, dreier seg om barn under 18 år. Det kan handle om spesiell tilpasning på skolen, mobbing og skolefravær. I skolefraværssakene er det mobbing eller manglende spesialundervisning som er hovedårsaken til at vi kontaktes. Elevene får ikke den tilretteleggingen de trenger, og da får de heller ikke til å komme på skolen, sier vikarierende fagleder Anette Angelsen Haanes.

Her får elever gratis rettshjelp

Layered hair, Forehead, Face, Cheek, Smile, Lip, Chin, Eyebrow, Happy

Juristene i Ung rettshjelp jobber ulikt fra sak til sak. Enkelte trenger veiledning på telefon før møte med rektor, noen trenger klageveiledning, mens andre igjen har større behov.

– Avhengig av kapasitet kan vi også bli med familien i møter eller skrive klager dersom det er behov for det. Som regel prøver vi å veilede først. Det er viktig å la familien styre hva de selv tenker er best.

– Tar barn og unge kontakt med dere selv, eller er det stort sett foreldrene som henvender seg?

– Det hender at barn og unge kontakter oss selv via sosiale medier, men stort sett er det foreldrene som henvender seg. Noe av det som bekymrer oss, er at det kan finnes foreldre der ute som ikke oppsøker hjelp; foreldre som gir opp i prosessen. Vi er opptatt av å gi rettshjelp til barna selv, slik at de ikke er avhengige av at det er foreldrene som må være ressurssterke og søke juridisk bistand. En del av jobben vår er å nå ut med rettighetsinformasjon til barn og unge på skoler og i sosiale medier.

– Hvordan reagerer skolene når familien trekker jurister inn i saken?

– Så langt har vi ikke opplevd noen negative reaksjoner fra skoler. Vi tenker at vår bistand kanskje har en skjerpende effekt, uten at vi kan si det med sikkerhet. Familiene har som regel prøvd mye før de komme til oss. Når vi gir klageveiledning, er konflikten ganske høy allerede. Hadde de kommet på et tidligere tidspunkt, ville det kanskje vært annerledes.

– Hva kan årsakene være når saken står uløst og situasjonen har tilspisset seg?

– Vårt hovedinntrykk er at det sjelden er snakk om vond vilje fra skolens eller kommunens side. Ofte tar det tid før forholdene kommer opp og barna forteller, slik at man får avklart hvilke tiltak som skal settes i gang. Barna er ulike, familiene ønsker ulike ting, ofte er også andre barn involvert. Dette er ikke enkelt for skolene. I tillegg kan det være uenighet foreldrene imellom, eller uenighet mellom skolen og statsforvalteren på grunn av utvikling eller endringer i saken etter at tiltak ble satt inn.

– Opplever dere ofte at saker forblir uløste?

– I noen tilfeller ser vi at saken ikke løses, men at barnet i stedet bytter skole. Altså at det er den som utsettes for krenkelser som fjernes fra situasjonen. Sånn skal det ikke være.

Om Ung rettshjelp

• Et tiltak under Kirkens Bymisjons Gatejuristen, som tilbyr landsdekkende og gratis rettshjelp til barn og unge under 25 år. De gir blant annet juridisk bistand i skolesaker.

Tekst: Ylve Gudheim. Illustrasjonsfoto: Torstein Ihle. Foto: Gatejuristen (Magasinet BY 03/2023)

Kirkens Bymisjon krever at skolefravær må kartlegges slik at alle barn sikres den oppfølgingen de har rett på.