Du får gjøre ting du liker – uten å bli sett ned på, og de aksepterer deg for den du er.

Historien om Marlin er en aldri så liten suksess. Det er takket være en helt spesiell skole i Sandnes.

Marlin Sandvik Ingvaldsen (17) har med seg tegneblokk og nettbrett på skolen. De kan hun sitte med i timevis når hodet er proppfullt av kunstideer, og kreativiteten bobler over.

Det gjør at hun trives og har det bra i skolehverdagen, men slik har det ikke alltid vært.

Marlin husker de første årene i barneskolen som greie, men i femte klasse skjedde det noe. Hun orket plutselig ikke tanken på skole, og samtidig var en nær person hjemme rammet av alvorlig sykdom.

– Jeg var så lei meg, umotivert, klarte ikke å gjøre leksene. Jeg fulgte ikke med i timene og holdt meg stort sett for meg selv, forteller hun.

Lærerne la merke til endringen, de ville hjelpe, men Marlin turte ikke å ta imot. I stedet ble hun innesluttet og stille.

– De tre siste årene på ungdomsskolen hadde jeg ikke lyst å gå. Jeg lot som jeg var syk hvis det var noe jeg ville unngå, men jeg kom alltid på tiden selv om jeg ikke ville være der, sier hun og smiler.

Marlin tror andre vil beskrive henne som snill, flink og morsom. Hun er i alle fall ikke det minste redd for å spøke på bekostning av sin egen vanskelige situasjon.

– Det er nesten litt morsomt at jeg gjorde det så dårlig på skolen, at jeg ikke hadde noen sjanse for å komme inn på videregående skole. Foreldrene mine ville at jeg skulle velge en spesialskole, og det hørtes helt greit ut for meg. Jeg besøkte skolen før jeg bestemte meg, og det var så koselig at jeg fikk lyst å begynne.

For unge som har falt utenfor

Spesialskolen Marlin snakker om heter Vibemyr skoleverksted, og er et tilbud Kirkens Bymisjon har for unge som har falt utenfor vanlig skolegang. Målet er å være en skole uten tilpasningsvansker. Elevene skal bli sett for hvem de er, og bruke sine styrker i undervisningen.

Det er en del av det offentlige skoletilbudet, og er organisert som en avdeling under den fylkeskommunale skolen, Gand videregående i Rogaland.

– Fellesnevneren for elevene som går her, er at skolen har vært en gigantisk tapsarena for dem i mange år. Langt over halvparten har alvorlige angstlidelser. Skolevegring er den mest iøynefallende problemstillingen, og bak ligger det ofte andre diagnoser. Summen av dette gjør at veldig mange har koblet helt fra i løpet av ungdomsskolen, sier Tore Sværen.

Han er avdelingsleder på Vibemyr skoleverksted, og forteller at et av inntakskriteriene er at eleven ikke har karakterer i mer enn 50 prosent av fagene fra ungdomsskolen.

– Skolen er ellers organisert som en vanlig videregående skole. Vi har linjer som Teknologi og industrifag, Bygg- og anleggsteknikk, og Salg, service og reiseliv. Vi underviser stort sett fra pensum, men har i tillegg flere fag som er knyttet til livsmestring og psykisk helse, sier han.

Fikk bruke tid

Marlin er en av elevene som har angst. Hun husker veldig godt de første dagene på Vibemyr.

– Jeg snakket ikke den første dagen, kom inn med gedigne høretelefoner. Jeg trenger musikk for å ikke få panikkanfall. Jeg hadde hette over hodet, og lot håret dekke til fjeset mitt. Jeg holdt meg for meg selv, sier hun.

Etter juleferien første skoleår begynte hun sakte, men sikkert å tine opp. Nå er «rustningen» av, men en ørepropp med musikk er fortsatt i.

– Det tar litt tid før jeg blir vant til nye steder og nye folk. Jeg gjemmer meg litt bort, men her var det ingen som tvang meg til noe. Jeg fikk lov til å ta den tiden jeg trengte, sier hun.

Marlin får endelig ta den tiden hun trenger

– Det tar litt tid før jeg blir vant til nye steder og nye folk. Jeg fikk lov til å ta den tiden jeg trengte.

Tradisjonell og digital kunst

Marlin går Salg, service og reiseliv, men hver fredag er det valgfag og da er det kunst som gjelder. Tegning har alltid vært en hobby for 17-åringen, og spesielt ett univers har blitt en viktig inspirasjonskilde.

– Det jeg lager er manga-inspirert (red.anm. japanske tegneserier). Da jeg var liten ble jeg plutselig veldig interessert i en serie om en helteverden som jeg tilfeldigvis så et glimt av. Jeg har trent mye på å tegne, for plutselig slo det meg at det var et sted jeg kunne få ut ideene mine. Hvis det var noe jeg ville se, kunne jeg lage det selv, sier hun.

Marlin lager sine egne karakterer med egne historier i en blanding av tradisjonell og digital kunst. Det starter med blyant og papir, før hun overfører bildene til nettbrettet. Her får kunstverkene liv i form av farger og bittesmå detaljer som setter prikken over i-en.

Marlin er også opptatt av andre temaer som kjønn, seksualitet, autismespekteret og mikronasjoner – jepp, sistnevnte må du nesten google.

På Vibemyr skoleverksted kan elevene velge å gjennomføre hele fag med sikte på å gå opp til eksamen og få karakter i faget. Hovedmålet er likevel å forberede elevene på arbeidslivet både når det kommer til faglig kompetanse, men og sosiale koder.

Gleder seg til skolen

Marlin har ikke bestemt seg for hva hun skal jobbe med når hun er ferdig med videregående, men for første gang i livet gleder hun seg til å gå på skolen hver dag.

– Vibemyr er en helt nydelig skole for folk som er annerledes. Du får gjøre ting du liker – uten å bli sett ned på, og de aksepterer deg for den du er, sier hun.

Om Vibemyr skoleverksted

• Eies og drives av Kirkens Bymisjon, som en avdeling under Gand videregående skole i Sandnes, på oppdrag fra Rogaland fylkeskommune.
  • Et tilrettelagt opplæringstilbud på videregående nivå for elever som har rett på spesialundervisning.
  • Har studieretningene Bygg- og anleggsteknikk (BA), Teknologi- og industrifag (TIF) og Salg, service og
    reiseliv (SSR).

Tekst: Ida Tiberg. Foto: Torstein Ihle (Magasinet BY 02/2023)

Kirkens Bymisjon krever at skolefravær må kartlegges slik at alle barn sikres den oppfølgingen de har rett på.